مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

رضا ظریفی: تهران در طول مدتی که پایتخت بوده فراز و نشیب‌های زیادی را از سر گذرانده است؛ روزگاری دور آن دیوار کشیده‌اند و روزگاری دیگر دیوارها را برداشته‌اند.

محله‌های مرکزی و اولیه شهر رفته‌رفته فرسوده شده‌ و همانطور باقی مانده‌اند و البته محله‌های جدید و ساختمان‌های مدرن در هر دوران به شهر اضافه شده‌اند. حالا تهران با این وسعت، مجموعه‌ای است از سیاست‌های مدیران شهری که در هر گوشه پایتخت به یادگار مانده است. اما در دوره معاصر برخی مدیران شهری بوده‌اند که اقدامات آنها در زمینه فعالیت‌های عمرانی، زیباسازی شهر، توسعه امکانات و خدمات شهری و مواردی از این دست که برای راحتی بیشتر شهروندان بوده، تبدیل به نقطه عطف در حافظه شهروندان پایتخت‌نشین شده است.

اما با مرور وضعیت تهران، قبل از مدیریت فعلی شهر، می‌توان این نکته را به وضوح دید که نقطه عطف دیگری در ذهن مردم نقش بسته است تا تهرانی‌ها از آن سال‌های گذشته خاطرات خوبی داشته باشند. اکنون و در این دوره،تکمیل شبکه‌های بزرگراهی پایتخت به‌خصوص آنهایی که سال‌ها بود به دلایل مختلف متوقف شده بود، توسعه معابر درون شهری، افزایش میانگین سرانه فضای سبز تا استانداردهای جهانی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در شهر مانند برج میلاد، افزایش سرانه‌های فرهنگی و ورزشی در تهران، اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و... مواردی هستند که نمونه ای از اتفاقات خجسته را برای پایتخت رقم زده اند.

بزرگراه امام علی یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های توسعه معابر در تهران است که عملیات اجرایی آن از حدود 20سال قبل آغاز شده و به دلایل مختلفی چون وجود معارضان ملکی بسیار، بدون اقدامی جدی باقی مانده بود؛ چه آنکه گفته می‌شود این پروژه بی‌سابقه‌ترین پروژه رفع معارض شهری شهرداری تهران بوده است.

بزرگراه امام علی که عملیات اجرایی آن تا مدتی دیگر به پایان رسیده و قرار است تا پایان بهار سال آینده به بهره‌برداری برسد یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های پایتخت خواهد بود که شمال شرقی تهران را به جنوب غربی و حتی تا شهر‌ری می‌رساند. با بهره‌برداری از این بزرگراه، شاهد کاهش ترافیک در بزرگراه‌های دیگر پایتخت که مسیر شمالی جنوبی دارند، خواهیم بود که نتیجه آن هم مواردی چون کاهش مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌های پایتخت و کاهش هدر‌رفت زمان شهروندان است. مدیریت شهری نیز در تلاش است تا بخش‌های مختلف این پروژه را به مرور در اختیار شهروندان قرار دهد. در همین ارتباط نیز شاهد بودیم که 10تقاطع غیرهمسطح در این بزرگراه هفته گذشته به بهره‌برداری رسید و به گفته معاون فنی و عمرانی شهر تهران، 10تقاطع دیگر نیز تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

در روزهای جاری مدیریت شهری تهران در تلاش است تا دیگر پروژه‌های عمرانی پایتخت مانند تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر، تونل امیرکبیر و... را به نتیجه رسانده و آنها را در اختیار شهروندان قرار دهد که البته اینگونه هم خواهد شد. این طرح‌ها همان‌هایی هستند که آیندگان این شهر، به اجرایی شدن آنها افتخار خواهند کرد.

کد خبر 193609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز